Hospital Adalah Tempat Belajar

 "..saya rasa tulang awak membesar dari sebelum ni.." Doc

Cuma berdiam diri, sementara menunggu ubat. Ingin aku berlari ke arah tandas hospital berdekatan,  ingin aku menjerit sepuas hati, ada tangisan memekung dari dalam ingin aku lepaskan. 
Tetap aku berdiam diri di kerusi itu, kuatkan diri.

Hospital.Suasana yang mengajar sepenuhnya, saat mata melihat tertumpu, ada tubuh lelaki sedang duduk di kerusi roda di tepi ruangan itu sendirian yang tak ternampak sedikit pun riak wajahnya, apa yang sedang dia rasakan.

Masing-masing dengan perjuangan medan sendiri tetapi tetap bersuara tenang, menunggu tenang dan wajah yang tenang.

Sedang aku, diam-diam sedang lawan suara dari dalam sendiri. Suara khuatir yang berulang-ulang dan suara positif kan diri berselang-seli cuba melawan. 
Lama-kelamaan suara khuatir itu hilang sendiri. 

La Haula wala quwwata Illa billah

Benar Hospital itu adalah tempat belajar. 
semoga sekecil-kecil dan sebesar-besar afiyah Allah swt buat kalian di medan perjuangan kalian.

Comments

Popular Posts